Een vraag over Smart Home Control?

Heb je een vraag over het gebruik en opvolging van Smart Home Control, je abonnement of het dynamische tarief?
Hieronder vind je alle antwoorden op de meest gestelde vragen.
Een technische storing of andere vragen?
Neem contact met ons op via het formulier, we helpen je graag verder!

Een vraag over Smart Home Control?

Heb je een vraag over het gebruik en opvolging van Smart Home Control, je abonnement of het dynamische tarief?
Hieronder vind je alle antwoorden op de meest gestelde vragen.
Een technische storing of andere vragen?
Neem contact met ons op via het formulier, we helpen je graag verder!

FAQ

Werking

Wanneer we 's avonds thuiskomen, beginnen we te koken, wassen, de elektrische wagen op te laden, … Hierdoor vragen we op korte tijd heel veel energie van het elektriciteitsnet en creëren we een zogenaamd piekverbruik. De maandelijkse hoogste piek zal mee de basis vormen voor jouw factuur van die maand.
 
Smart Home Control kan er voor kiezen om deze piek zo laag mogelijk te houden door middel van slim laden of het gebruik van de batterij. Anderzijds kan Smart Home Control er ook voor kiezen om de maandelijkse piek net wel te verhogen, als de extra kosten niet opwegen tegen de voordelen die dit met zich meebrengt. Bijvoorbeeld, wanneer er veel stroom beschikbaar is tegen voordelige prijzen om je elektrische auto op te laden.
 
Dit gebeurt volledig automatisch zonder dat jij er iets hoeft voor te doen en leidt tot een besparing op je energiefactuur.
Smart Home Control is geen 100% garantie dat jouw maandpiek op het minimum zal blijven: als je bijvoorbeeld snel wil laden terwijl je kookt en wast, dan zal Smart Home Control weten dat dit niet realiseerbaar is zonder de maandpiek te verhogen en zijn strategie hierop aanpassen.
 
Graag meer informatie over het capaciteitstarief? Lees dan dit artikel.
Als je jouw batterij slim laat sturen door Smart Home Control en combineert met een dynamisch contract, dan zal Smart Home Control jouw batterij inzetten in functie van de energieprijzen en zal jouw batterij ook meer cycli per jaar hebben.
 
Smart Home Control gaat echter enkel (ont)laden wanneer dit voor jou ook een financieel voordeel oplevert. Het gaat dus niet om het feit of je batterij sneller "kapot" gaat of niet, het gaat erom hoeveel voordeel de batterij jouw genereert ten opzichte van de kost.
 
Deze kost wordt bepaald door de zogenaamde "degradatiekost'' te vergelijken met de meerwaarde die wordt gecreëerd door deze extra cycli. Is de degradatiekost lager dan het voordeel, dan gaat Smart Home Control de batterij inzetten, anders niet.

Smart Home Control is een slimme sturing die rekening houdt met je verbruikspatroon, de weersvoorspellingen en de elektriciteitsprijzen. Smart Home Control streeft er naar om steeds de beste keuze voor je te maken op basis van de informatie die het ter beschikking heeft.

Het kan echter voorvallen dat de realiteit net anders is dan de voorspelling. Minstens even belangrijk is dat Smart Home Control vooral een voordeel met 100% gemoedsrust is. Zodra je profiel is ingesteld, hoeft je er geen tijd meer aan te besteden en moet je je verbruiksgedrag niet aanpassen.

Neen, dit is niet nodig dankzij de batterij met de slimme sturing.
Het grote voordeel is dat je je gedrag niet moet aanpassen. Je gebruikt de elektrische apparaten wanneer jij wil, de slimme sturing zorgt ervoor dat de energie die je verbruikt altijd de goedkoopst mogelijke is.

We werken eraan om deze functionaliteit in de toekomst aan te bieden.

Door (een deel van) je batterij te reserveren voor deze dienst, zorg je er mee voor dat het aanbod van elektriciteit ten allen tijde gelijk is aan de vraag. Hiervoor wordt een vergoeding betaald door de partij die opdracht geeft om deze actie uit te voeren.

Dynamische balancering wil zeggen dat het vermogen dat de laadpaal naar de wagen stuurt steeds zo zal aangepast worden dat de totale elektriciteitsafname (dus gebouw + laadpaal) lager zal zijn dan het beschikbare vermogen in de elektriciteitskast. Zo zorgt men ervoor dat de hoofdzekering nooit zal doorslaan en je niet zonder stroom komt te zitten.
 
Smart Home Control heeft dit type balancering geïntegreerd in haar basis functionaliteit. Als Smart Home Control jouw laadpaal stuurt, heb je geen andere type balancering meer nodig.

Dynamisch Tarief

Bij een vast tarief betaal je voor de volledige termijn van je energiecontract (meestal 1 jaar) dezelfde prijs. Deze prijs biedt je zekerheid en hiervoor betaal je dan ook een hogere risicopremie.
Bij een variabel tarief werkt het anders: de prijs is niet gekend op het moment dat je het contract tekent. De prijs wordt vastgelegd voor kortere periodes, bv. 1 maand of 1 kwartaal. Hiervoor betaal je een middelmatige risicopremie.
Bij een dynamisch tarief is de prijs gekend 1 dag op voorhand en wordt deze per uur bepaald. Deze tarieven hebben typisch een lagere risicopremie.
Je hebt altijd vrije keuze in het type energiecontract. Om het maximale uit Smart Home Control te halen is het interessanter om over te gaan naar een dynamisch contract.
Smart Home Control kan er voor zorgen dat je stroom injecteert of opslaat op de meest optimale momenten. Hierdoor ga je extra besparingen genereren op dezelfde investering.
Met een vast of variabel tarief kan er ook een verschil zijn tussen het dag- en nachttarief, maar dit is vaak niet voldoende groot om je batterij aan het werk te zetten en te besparen op je energiefactuur.
 
Voor meer info over het dynamische tarief kan je hier terecht.

Wij bieden zelf geen energiecontract aan. Voor een dynamisch contract kan je echter altijd terecht bij Luminus, Bolt, of andere energieleveranciers. Op de Vtest van VREG vind je meer info over de mogelijkheden.

Door rekening te houden met de prijzen op de energiemarkt, zal Smart Home Control steeds de keuze maken om stroom op te slaan wanneer deze het goedkoopst is en deze te verbruiken of te injecteren wanneer deze het duurst is.

Dit doet Smart Home Control volledig automatisch zonder dat jij hier iets voor hoeft te ondernemen.

Smart Home Control maakt keuzes op basis van jouw energietarief. Als je bijvoorbeeld een dynamisch tarief hebt, zal het algoritme er voor kiezen om stroom van het net af te nemen wanneer deze het goedkoopst is en stroom te injecteren wanneer deze het duurst is.
 
Als je een dynamisch tarief heb, maar dit is nog niet ingegeven in het platform, denkt het platform dat je nog een gewoon vast of variabel tarief hebt. Hij zal dan op basis hiervan keuzes maken en niet het maximale uit de slimme sturing halen.
 
Daarnaast is de besparing die wordt getoond op het platform gelinkt aan jouw tarief.

Het is erg belangrijk dat je energietarief juist geconfigureerd is in ons platform. Tijdens de installatie heeft onze installateur dit reeds voor jou gedaan. Ben je intussen veranderd van energietarief? Dan is het belangrijk dat je dit aanpast.

  • Ga naar Device Details en klik op NEW CONFIGURATION om het tarief aan te passen
  • Heb je een vast tarief, dan moet je de effectieve energieprijs ingeven. Dit is de prijs enkel voor de energie, en dus exclusief netwerktarieven, heffingen en taksen (6%)
  • Heb je een apart injectietarief, vul dan ons contactformulier in zodat wij het nodige kunnen doen.
  • Eenmaal het correcte energietarief gedefinieerd is, klik dan op SUBMIT.

EV

Smart Home Control geeft jou de keuze tussen 4 verschillende laadmodi. Op elk moment kan je er ook voor kiezen om onmiddelijk te laden: “Urgent”.
 
  • Peak avoidance: de auto wordt zo snel mogelijk geladen zonder de huidige maandpiek aanzienlijk te verhogen.
  • Smart: de auto wordt zo economisch mogelijk geladen. Als de energie goedkoop is wordt er sneller geladen; is de energie duur dan trager.
  • Eco: de auto wordt enkel geladen indien de kostprijs van laden kleiner is dan de jou ingestelde prijs. Er is geen garantie dat de auto geladen wordt.
  • Solar: de auto wordt enkel geladen met het overschot aan zonne-energie dat anders in het net zou geïnjecteerd worden. Er is geen garantie dat de auto geladen wordt.
Je kan de laadmodus aanpassen door op het EV-icoontje te klikken op het platform.
Onze Smart Home Control software is compatibel met de volgende laadpalen:
  • Alfen: S-Line, Pro-Line
  • Blitz
  • Easee: Easee Lite, Easee Charge, Easee Home
  • Etrel: Inch Home, Inch Lite
  • Phoenix Contact
  • Veton
Staat jouw laadpaal er niet tussen? We werken de lijst regelmatig bij!

Je voegt een nieuwe laadpaal toe door in het platform op de cirkel met de elektrische wagen te klikken.

Heb je meer hulp nodig? Raadpleeg dan onze gebruikershandleiding die we doorstuurden na je installatie of contacteer ons via het contactformulier.

Neen, integendeel. Smart Home Control zal ervoor zorgen dat je jouw elektrische wagen zo goedkoop mogelijk zal laden. De werkgever zal steeds een bepaalde vergoeding uitbetalen voor elke kWh die door de firmawagen is geladen bij jou thuis.
 
Bij "ECO" modus kan je de prijs van de werkgever instellen. Smart Home Control zorgt ervoor dat je wagen enkel geladen wordt met elektriciteit die goedkoper is dan deze ingegeven waarde. Met deze modus heb je wel geen garantie dat de auto geladen wordt.

De Luminus Smart Charging app is enkel interessant wanneer je laadpaal niet kan worden aangestuurd door Insaver Smart Home Control.

Als je laadpaal compatibel is met Insaver Smart Home Control is het best om deze oplossing te gebruiken voor het optimaliseren van het laden van je auto.

 

Is dit niet het geval, maar is je laadpaal wel compatibel met de Luminus Smart Charging app?

Dan kan je deze applicatie gebruiken om je elektrische auto te laden en zal Insaver Smart Home Control nog de rest van je energiestromen optimaal benutten.

Beide applicaties werken dus ook naast elkaar. De Smart Charging app optimaliseert je laadsessies. Insaver Smart Home control zet je thuisbatterij slim in om de rest van je energiestromen te optimaliseren.

Platform

Surf naar my.smarthomecontrol.be en klik onderaan op "Wachtwoord vergeten?". Geef e-mailadres in en volg de verdere instructies op het scherm.

De besparingen worden weergegeven op maandelijkse basis.

 

De besparingen worden berekend als het verschil tussen je huidige energiefactuur met slimme sturing door Smart Home Control en wat je zou betalen op basis van enkel je verbruik, en dus zonder energie-installatie, verrekend aan een standaard variabel tarief. Alle berekeningen gebeuren op basis van informatie in het Smart Home Control systeem.

 

Het standaard variabel tarief volgt de groothandelsprijzen en netwerktarieven en taksen zonder bijkomende marges. Dit betekent dat de besparingen in realiteit hoger zullen zijn.

 

De besparingen worden opgesplitst in verschillende componenten. Deze componenten worden zichtbaar wanneer je over de totaal besparingen beweegt.

  • De component Zonnepanelen: Deze component geeft aan wat je bespaart dankzij je zonnepanelen. Dit wordt gerealiseerd door minder energie af te nemen van het net en eventuele overschot (energie die je niet onmiddellijk verbruikt) te injecteren op het net.
  • De component Energietarief: Deze component geeft het verschil aan tussen je actueel energietarief en een standaard variabel tarief. Deze component wordt meegenomen omdat je
    enkel met een slimme sturing met een gerust hart een dynamisch energietarief kan afsluiten.
  • De component Batterij: Deze component geeft aan wat je bespaart dankzij de inzet van je batterij. Dit wordt gerealiseerd door in te zetten op zelfconsumptie, piekverbruik of energie-afname en injectie verschuiven doorheen de tijd.
  • De component EV: Deze component zal aangeven wat je bespaart door slim te laden.

Soms kunnen de besparingen niet in lijn zijn met verwachtingen. Hoe komt dit?

  • Lage of negatieve waardes op zonnepanelen en batterij kunnen duiden op een mogelijks technisch probleem of iets dat niet juist geconfigureerd is. Dit moet meer in detail
    geanalyseerd worden.
    • Een speciaal geval is een ‘retrofit’ situatie. Dit betekent dat er een aparte zonnepanelen omvormer is. Dit komt vaak voor in een situatie waar de batterij geïnstalleerd wordt nadat de zonnepanelen geplaatst werden. Het is mogelijk dat Smart Home Control niet over alle data beschikt van jouw zonnepanelen installatie. In dat geval betekent dit dat je echte besparingen door zonnepanelen groter zullen zijn.
  • Een negatieve waarde op het energietarief kan gezien worden als een indicator dat er mogelijks een interessanter energietarief op de markt is dan jouw actueel tarief. Een positieve waarde op het energietarief betekent dat je een energietarief hebt dat goedkoper is dan een standaard variabel tarief. Opgepast – een correcte definitie van jouw energietarief in Smart Home Control is hierbij van belang.
  • De besparing op je EV is sterk afhankelijk van hoeveel je laadt, in welke modus je laadt (als je bv. constant laden toepast is er geen slimme sturing) en van jouw gedefinieerd energietarief.

Installatie

Deze zaken zijn nodig opdat je met Smart Home Control kan opstarten:
 
  • Een slimme module die geïnstalleerd wordt door Insaver
  • Een stabiele internetconnectie
  • Een digitale meter
  • Een account op de Smart Home Control app

Indien de uitlezing gebeurt via een P1 HomeWizard, dan leest Smart Home Control de data van je digitale meter uit via deze koppeling.

Indien het om een ander type gaat, dan wordt een splitter geplaatst om zo jouw P1 poort uit te lezen.

Contract

Om te genieten van de besparingen op de energiefactuur moet je beschikken over een slimme module. Dit is een kleine computer die je installatie kan aansturen en die wordt geïnstalleerd door Insaver tegen betaling.
 
Daarnaast betaal je maandelijks €13 (incl. BTW) om je thuisbatterij en/of laadpaal slim aan te sturen.

Het contract geldt voor een bepaalde duur van één jaar en wordt behoudens tegenbericht één maand op voorhand automatisch verlengd. Na deze initiële periode van één jaar, kan je het contract op elk moment stopzetten door Insaver te contacteren via [email protected]. De beëindiging zal ingaan in de maand die volgt op de maand waarin je ons hebt gecontacteerd. Vervolgens wordt je profiel uit het platform verwijderd en worden alle sturingsdiensten stopgezet.

Contactformulier

Scroll naar boven