Veel gestelde vragen

Een vraag? Geen probleem!
We hebben hieronder alle antwoorden verzameld voor u.

Veel gestelde vragen

Een vraag? Geen probleem!
We hebben hieronder alle antwoorden verzameld voor u.

Planning & Installatie

Na bestelling wordt uw dossier eerst administratief nagekeken: Zijn alle nodige gegevens en documenten aanwezig? U wordt via mail verwittigd zodra deze fase afgerond is.

Er volgt hierna een technische validatie: Zijn er nog technische zaken onduidelijk? Welke materialen zijn nodig? Zijn er bepaalde aspecten waarmee er rekening gehouden moet worden? Alles wordt voorbereid en u wordt via mail verwittigd zodra het project klaar is voor uitvoering.

Onze dienst planning belt u zelf op om uw installatie in te plannen. Het heeft dus geen zin om contact met ons op te nemen voor het verkrijgen van een montagedatum.

Op de dag van de installatie dient u parkeerruimte (±15m) te voorzien voor onze camionetten, indien nodig door een parkeerverbod aan te vragen bij uw gemeente.

Houd er ook rekening mee dat indien er een hoogtewerker voorzien is, deze tot 2 dagen voor de uitvoeringsdatum geleverd kan worden. Na uitvoering kan deze tot 2 dagen blijven staan alvorens opgehaald te worden.

 

Tijdens de installatie zijn we genoodzaakt uw elektriciteit voor 1 à 2 uur af te schakelen.

Gelieve uw WiFi wachtwoord bij de hand te hebben op de dag van de plaatsing, onze techniekers hebben het nodig.

Technische vragen

Enkele dagen na installatie ontvangt u van ons een mail met meer informatie hoe u de installatie online kan opvolgen.

 

Heeft u een Huawei omvormer?

U kunt uw installatie opvolgen op het FusionSolar platform (op uw laptop of door de app te downloaden op uw smartphone):

  • Uw login is meestal uw e-mailadres (zoals het bij ons bekend is)
  • Het wachtwoord ontvangt u via mail rechtstreeks van FusionSolar

Heeft u een Solis omvormer?

U kunt uw installatie opvolgen op het Solis Cloud platform (https://www.soliscloud.com/#/homepage):

  • Uw login is meestal uw e-mailadres (zoals het bij ons bekend is)
  • Het wachtwoord is meestal 123456

Naast productie en verbruik kunt u via FusionSolar ook uw besparing/opbrengst in € opvolgen.

Om dit te kunnen doen dient u eerst elektriciteitsprijzen in te stellen in uw account.

  1. Log in via uw computer of de app
  2. Selecteer "Installatie" en vervolgens "Installatiebeheer"
  3. Druk op het potloodje onder "Acties"
  4. U komt op een nieuw scherm terecht, selecteer hier "Elektr. prijzen instellen"
    Hier kan u zowel een invoertarief als een inkoopprijs invullen. Gebruik voor het invoeren van tarieven een komma, geen punt.
    Onder "Invoertarief" kan je de prijs ingeven voor de energie die u op het net injecteert.
    Onder "Inkoopprijs" vult u de prijs in van de energie die u van het net afneemt.
    Deze prijzen zijn verschillend van leverancier tot leverancier en kan u terugvinden op uw facturatie. Om een injectietarief in te vullen dient u een teruglevercontract te hebben. 

Na elke toevoeging/wijziging dient u "Toepassen" te selecteren. Als u klaar bent met de wijzigingen druk dan op "Opslaan".

Dit kan gebeuren als de keurder vergeet de installatie aan te zetten.
Hoe lost u dit op?

 

Huawei omvormers

  1. Heeft u een batterij, controleer dan eerst of de schakelaar van de batterij aan staat. Deze bevindt zich rechtsboven.
  2. Controleer of de draaischakelaar van de omvormer op ON staat.
  3. Controleer of de PV-automaat aan staat.

Solis RHI omvormers

  1. Controleer of de batterij aan staat. Achteraan de batterij vindt u twee blauwe automaten, deze moeten aan staan.
    Het kan zijn dat u het schroefje moet losmaken om aan de automaten te komen.
    Ziet u aan de voorkant van de batterij een oranje lampje branden? Neem dan contact op met onze Technische dienst door een mail te sturen naar [email protected] of te bellen.
  2. Controleer of de draaischakelaar links onder de omvormer op ON staat.
    Als de omvormer afstaat kan het wel zijn dat de batterij gaat ontladen vanwege u verbruik en ziet u ook dat de zonnepanelen geen energie opwekken.

Solis RAI omvormers

  1. Controleer of de batterij aan staat. Achteraan de batterij vindt u twee blauwe automaten, deze moeten aan staan.
    Het kan zijn dat u het schroefje moet losmaken om aan de automaten te komen.
    Ziet u aan de voorkant van de batterij een oranje lampje branden? Neem dan contact op met onze Technische dienst door een mail te sturen naar [email protected] of te bellen.
  2. Controleer of de automaat van de omvormer aan staat in de elektriciteitskast. Deze wordt meestal met PV of Batterij aangeduid.

Installaties met batterij

 

Hoe uitschakelen:

  1. Zet uw batterij uit door de schakelaar linksboven op OFF te draaien.
  2. Schakel daarna de DC-SWITCH aan de onderkant van uw omvormer uit (OFF). Deze bevindt zich meestal links.
  3. Zet de automaat van de omvormer uit (meestal PV genoemd) in de elektriciteitskast.
  4. Wacht tot het systeem volledig uit is, dit kan ongeveer een minuutje duren.

Hoe terug inschakelen:

  1. Zet de automaat van de omvormer (PV) in de elektriciteitskast weer aan.
  2. Schakel dan de DC-SWITCH van de omvormer terug in (ON).
  3. Zet u batterij terug aan.
  4. Wacht ongeveer een 5-tal minuutjes totdat de installatie terug online is.

Het kan zijn dat u pas na 10 minuten uw systeem terug kan zien op het FusionSolar platform/applicatie.

 

Installaties zonder batterij

 

Hoe uitschakelen:

  1. Schakel de DC-SWITCH aan de onderkant van de omvormer uit (OFF). Deze bevindt zich meestal links.
  2. Zet de automaat van de omvormer uit (meestal PV genoemd) in de elektriciteitskast.
  3. Wacht tot het systeem volledig uit is, dit kan ongeveer een minuutje duren.

Hoe terug inschakelen:

  1. Zet de automaat van de omvormer (PV) in de elektriciteitskast weer aan.
  2. Schakel dan de DC-SWITCH van de omvormer terug in (ON).
  3. Wacht ongeveer een 5-tal minuutjes totdat de installatie terug online is.

Het kan zijn dat u pas na 10 minuten uw systeem terug kan zien op het FusionSolar platform/applicatie.

Bij elektriciteitswerken in de straat is het ten zeerste aan te raden uw PV-installatie af te koppelen van het net. Dit doet u liefst de avond voordat de werken van start gaan.

Huawei omvormers

  1. Heeft u een batterij, zet deze dan eerst af. Dit kan door de draaischakelaar rechtsboven op OFF te draaien.
  2. Zet de omvormer af door middel van de schakelaar onderaan.
  3. Zet de automaat gemarkeerd met PV in de elektriciteitskast af.

Solis RHI omvormers

  1. Heeft u een batterij, zet deze dan eerst af. Dit kan door beide automaten achteraan de batterij uit te zetten. Hiervoor dient u eerst het schroefje los te draaien om het klepje te kunnen openen.
  2. Zet de omvormer af door middel van de schakelaar onderaan.
  3. Zet de automaat gemarkeerd met PV in de elektriciteitskast af.

Solis RAI omvormers

  1. Heeft u een batterij, zet deze dan eerst af. Dit kan door beide automaten achteraan de batterij uit te zetten. Hiervoor dient u eerst het schroefje los te draaien om het klepje te kunnen openen.
  2. Zet de automaat gemarkeerd met PV of BATTERIJ in de elektriciteitskast af.

Zodra de werken in de straat uitgevoerd zijn, dient u het proces omgekeerd te herhalen om uw installatie terug aan te zetten.

Keuring

Na de plaatsing van de zonnepanelen, thuisbatterij en/of laadpaal vragen wij uw keuring aan bij onze partner ACEG.

ACEG stuurt vervolgens een datumvoorstel via mail. Controleer zeker uw ongewenste mail!

±2 werkdagen na keuring ontvangt u van ons via mail het keuringsverslag en andere documenten van uw installatie.

De AREI-keuring bestaat uit drie delen: een administratief luik, een visuele controle, en de nodige testen en metingen. Wat mag u verwachten?

  • Administratief luik: De keurder kijkt het eendraadschema, het opstellingsschema en de technische kenmerken van de installatie na.
  • Visuele controle: De keurder controleert onder andere de bescherming tegen overstroom en rechtstreekse aanraking, en de verbindingen naar de metalen draagstructuur van de panelen.
  • Testen en metingen: De keurder controleert de isolatie- en spreidingsweerstand (aarding).

LET OP: Omdat de keurder verplicht is de aarding te meten, moet de onderbreker steeds makkelijk toegankelijk zijn. De aarding mag een weerstand hebben van maximaal 30 Ohm.
Het is de verantwoordelijkheid van de klant om er voor te zorgen dat de aarding in orde is. Is dit niet het geval, dan wordt uw installatie afgekeurd waardoor er extra kosten aangerekend moeten worden. Gelieve hier mee rekening te houden.

Indien de installatie niet conform werd verklaard, nemen wij contact op met u om de nodige aspecten in orde te brengen.

Is de aarding niet conform? Deze is een onderdeel van uw huisinstallatie en dient altijd in orde te zijn. U kunt er voor kiezen om dit zelf conform te laten maken of door Insaver. Moest u voor een andere partner kiezen, ontvangen we graag een bevestiging van zodra de aarding in orde is. Zo kunnen wij de herkeuring van uw installatie aanvragen.
LET OP: De herkeuring is in dit geval volledig op uw kosten.

Eventuele andere inbreuken zullen door onze techniekers in orde gebracht worden. U wordt zo spoedig mogelijk telefonisch gecontacteerd om een interventie in te plannen. Na een succesvolle interventie vragen we uw herkeuring aan.

Aanmelding bij netbeheerder

Binnen de 30 dagen na de AREI-keuring van uw installatie bent u verplicht deze aan te melden bij uw netbeheerder Fluvius.

Na een conforme keuring, ontvangt u van de dienst administratie via mail de nodige documenten om uw installatie aan te melden:

LET OP: In onze handleiding staan er voorbeeldcijfers ingevuld ter illustratie. Uw persoonlijke cijfers vindt u op de bijgeleverde documenten (keuringsverslag en ééndraadschema).

Om uw installatie aan te melden dient u zich te registreren / in te loggen bij Mijn Fluvius. U heeft hiervoor een ID-kaartlezer of de itsme® applicatie nodig. Hierdoor kunnen wij helaas de aanmelding niet voor u in orde brengen.

We helpen u graag verder met onze uitgebreide handleidingen die u stap voor stap doorheen de aanmeldingsprocedure zal begeleiden.

Lukt het aanmelden helemaal niet? Maak dan een afspraak op een kantoor van Fluvius bij u in de buurt. Een medewerker zal u verder helpen.

Het plaatsen van een digitale meter gebeurt automatisch voor nieuwe PV-installaties. Nadat u de installatie aangemeld heeft, zal Fluvius contact opnemen voor een afspraak.

 

Heeft u nog een analoge meter?

De plaatsing van een digitale meter kan nog uitgesteld worden tot 1 januari 2025.
Meer info vindt u op de website van Fluvius terug.

Premies

De premie voor zonnepanelen werd op 31 december 2023 stopgezet. Er zijn momenteel geen premies beschikbaar voor zonnepanelen.

Als bedrijf of zelfstandige geniet u na de installatie van zonnepanelen wel van een leuk fiscaal voordeel: de investeringsaftrek. Meer info hierover vindt u hier terug.

De premie voor thuisbatterijen werd op 31 maart 2023 stopgezet. Er zijn momenteel geen premies beschikbaar.

Koop je als particulier een laadpaal of wallbox voor privégebruik? Dan kom je in aanmerking voor een belastingvermindering.

Sinds 1 januari 2023 kan je max. € 1.750 per laadstation (unidirectioneel) of max. € 8.000 per laadstation (bidirectioneel) en per belastingplichtige inbrengen in je belastingen. Van dat bedrag krijg je sinds 1 januari 2024 nog 15% terugbetaald. Je kan nog tot 31 augustus 2024 van dit voordeel genieten.

De aangifte van je aankoop doe je via je belastingaangifte. Bij je aangifteformulier ontvang je de nodige informatie over waar je het bedrag precies moet ingeven.

Facturatie

Bij Insaver vragen we geen voorschotfacturen. Na het plaatsen van uw installatie volgt er een totaalfactuur.

Het is mogelijk uw facturatie op te splitsen, deels op uw bedrijf en deels privé.
Indien u dit wenst gelieve bij de bestelling zowel uw bedrijfsnaam als uw BTW nummer al meteen correct door te geven.

Voor woningen jonger dan 10 jaar is er een BTW tarief van 21% van toepassing.

Voor woningen ouder dan 10 jaar is er een verlaagd tarief van 6% van toepassing. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat het onroerend goed uitsluitend of hoofdzakelijk wordt gebruikt als privéwoning.

Onze dienst facturatie stuurt u de factuur via mail door binnen één week na installatie.

De betalingstermijn is 14 dagen na factuurdatum. 

LET OP: De keuring en login van uw installatie volgen kort na de plaatsing. Dit kan enkele dagen duren en is geen geldige reden om de factuur niet te betalen.

Zodra de factuur niet betaald is kunnen we u ook niet de nodige documenten bezorgen voor de aanmelding van uw installatie.

Andere

Onze medewerkers doen hun best om u zo snel mogelijk verder te helpen!

U hoeft de plaatsing van uw installatie niet te melden aan uw energieleverancier, de netbeheerder zal uw leverancier op de hoogte brengen.
We raden u wel aan om een terugleveringscontract af te sluiten. Zo ontvangt u een vergoeding voor de stroom die u opwekt maar niet meteen verbruikt en dus in het net injecteert. U kunt uw energieleverancier contacteren voor meer informatie over injectietarieven.

Afhankelijk van de ligging van uw woning en van uw dak, kunnen uw zonnepanelen met de tijd vuil worden. Om ze te laten kuisen raadpleegt u best een gespecialiseerde firma in uw buurt. Zelf bieden wij geen onderhoud aan.

Contact

Nog geen antwoord op uw vraag gevonden?
Neem dan gerust contact met ons op, onze medewerkers staan er klaar voor om u verder te helpen.

Scroll naar boven