Veel gestelde vragen
Een vraag? Geen probleem!
We hebben hieronder alle antwoorden verzameld voor u.

Veel gestelde vragen
Een vraag? Geen probleem!
We hebben hieronder alle antwoorden verzameld voor u.
Planning & Installatie
Na bestelling wordt uw dossier eerst administratief nagekeken: Zijn alle nodige gegevens en documenten aanwezig? U wordt via mail verwittigd zodra deze fase afgerond is.
Er volgt hierna een technische validatie: Zijn er nog technische zaken onduidelijk? Welke materialen zijn nodig? Zijn er bepaalde aspecten waarmee er rekening gehouden moet worden? Alles wordt voorbereid en u wordt via mail verwittigd zodra het project klaar is voor uitvoering.
Onze dienst planning belt u zelf op om uw installatie in te plannen. Het heeft dus geen zin om contact met ons op te nemen voor het verkrijgen van een montagedatum.
Op de dag van de installatie dient u parkeerruimte (±15m) te voorzien voor onze camionetten, indien nodig door een parkeerverbod aan te vragen bij uw gemeente.
Houd er ook rekening mee dat indien er een hoogtewerker voorzien is, deze tot 2 dagen voor de uitvoeringsdatum geleverd kan worden. Na uitvoering kan deze tot 2 dagen blijven staan alvorens opgehaald te worden.
Tijdens de installatie zijn we genoodzaakt uw elektriciteit voor 1 à 2 uur af te schakelen.
Gelieve uw WiFi wachtwoord bij de hand te hebben op de dag van de plaatsing, onze techniekers hebben het nodig.
Technische vragen
Enkele dagen na installatie ontvangt u van ons een mail met meer informatie hoe u de installatie online kan opvolgen.
Heeft u een Huawei omvormer?
U kunt uw installatie opvolgen op het FusionSolar platform (op uw laptop of door de app te downloaden op uw smartphone):
- Uw login is meestal uw e-mailadres (zoals het bij ons bekend is)
- Het wachtwoord ontvangt u via mail rechtstreeks van FusionSolar
Heeft u een Solis omvormer?
U kunt uw installatie opvolgen op het Solis Cloud platform (https://www.soliscloud.com/#/homepage):
- Uw login is meestal uw e-mailadres (zoals het bij ons bekend is)
- Het wachtwoord is meestal 123456
Naast productie en verbruik kunt u via FusionSolar ook uw besparing/opbrengst in € opvolgen.
Om dit te kunnen doen dient u eerst elektriciteitsprijzen in te stellen in uw account.
- Log in via uw computer of de app
- Selecteer "Installatie" en vervolgens "Installatiebeheer"
- Druk op het potloodje onder "Acties"
- U komt op een nieuw scherm terecht, selecteer hier "Elektr. prijzen instellen"
Hier kan u zowel een invoertarief als een inkoopprijs invullen. Gebruik voor het invoeren van tarieven een komma, geen punt.
Onder "Invoertarief" kan je de prijs ingeven voor de energie die u op het net injecteert.
Onder "Inkoopprijs" vult u de prijs in van de energie die u van het net afneemt.
Deze prijzen zijn verschillend van leverancier tot leverancier en kan u terugvinden op uw facturatie. Om een injectietarief in te vullen dient u een teruglevercontract te hebben.
Na elke toevoeging/wijziging dient u "Toepassen" te selecteren. Als u klaar bent met de wijzigingen druk dan op "Opslaan".
- Raadpleeg onze handleiding voor Huawei omvormers
- Raadpleeg onze handleiding voor Huawei omvormers
Dit kan gebeuren als de keurder vergeet de installatie aan te zetten.
Hoe lost u dit op?
Huawei omvormers
- Heeft u een batterij, controleer dan eerst of de schakelaar van de batterij aan staat. Deze bevindt zich rechtsboven.
- Controleer of de draaischakelaar van de omvormer op ON staat.
- Controleer of de PV-automaat aan staat.
Solis RHI omvormers
- Controleer of de batterij aan staat. Achteraan de batterij vindt u twee blauwe automaten, deze moeten aan staan.
Het kan zijn dat u het schroefje moet losmaken om aan de automaten te komen.
Ziet u aan de voorkant van de batterij een oranje lampje branden? Neem dan contact op met onze Technische dienst door een mail te sturen naar technischedienst@insaver.be of te bellen. - Controleer of de draaischakelaar links onder de omvormer op ON staat.
Als de omvormer afstaat kan het wel zijn dat de batterij gaat ontladen vanwege u verbruik en ziet u ook dat de zonnepanelen geen energie opwekken.
Solis RAI omvormers
- Controleer of de batterij aan staat. Achteraan de batterij vindt u twee blauwe automaten, deze moeten aan staan.
Het kan zijn dat u het schroefje moet losmaken om aan de automaten te komen.
Ziet u aan de voorkant van de batterij een oranje lampje branden? Neem dan contact op met onze Technische dienst door een mail te sturen naar technischedienst@insaver.be of te bellen. - Controleer of de automaat van de omvormer aan staat in de elektriciteitskast. Deze wordt meestal met PV of Batterij aangeduid.
Installaties met batterij
Hoe uitschakelen:
- Zet uw batterij uit door de schakelaar linksboven op OFF te draaien.
- Schakel daarna de DC-SWITCH aan de onderkant van uw omvormer uit (OFF). Deze bevindt zich meestal links.
- Zet de automaat van de omvormer uit (meestal PV genoemd) in de elektriciteitskast.
- Wacht tot het systeem volledig uit is, dit kan ongeveer een minuutje duren.
Hoe terug inschakelen:
- Zet de automaat van de omvormer (PV) in de elektriciteitskast weer aan.
- Schakel dan de DC-SWITCH van de omvormer terug in (ON).
- Zet u batterij terug aan.
- Wacht ongeveer een 5-tal minuutjes totdat de installatie terug online is.
Het kan zijn dat u pas na 10 minuten uw systeem terug kan zien op het FusionSolar platform/applicatie.
Installaties zonder batterij
Hoe uitschakelen:
- Schakel de DC-SWITCH aan de onderkant van de omvormer uit (OFF). Deze bevindt zich meestal links.
- Zet de automaat van de omvormer uit (meestal PV genoemd) in de elektriciteitskast.
- Wacht tot het systeem volledig uit is, dit kan ongeveer een minuutje duren.
Hoe terug inschakelen:
- Zet de automaat van de omvormer (PV) in de elektriciteitskast weer aan.
- Schakel dan de DC-SWITCH van de omvormer terug in (ON).
- Wacht ongeveer een 5-tal minuutjes totdat de installatie terug online is.
Het kan zijn dat u pas na 10 minuten uw systeem terug kan zien op het FusionSolar platform/applicatie.
Bij elektriciteitswerken in de straat is het ten zeerste aan te raden uw PV-installatie af te koppelen van het net. Dit doet u liefst de avond voordat de werken van start gaan.
Huawei omvormers
- Heeft u een batterij, zet deze dan eerst af. Dit kan door de draaischakelaar rechtsboven op OFF te draaien.
- Zet de omvormer af door middel van de schakelaar onderaan.
- Zet de automaat gemarkeerd met PV in de elektriciteitskast af.
Solis RHI omvormers
- Heeft u een batterij, zet deze dan eerst af. Dit kan door beide automaten achteraan de batterij uit te zetten. Hiervoor dient u eerst het schroefje los te draaien om het klepje te kunnen openen.
- Zet de omvormer af door middel van de schakelaar onderaan.
- Zet de automaat gemarkeerd met PV in de elektriciteitskast af.
Solis RAI omvormers
- Heeft u een batterij, zet deze dan eerst af. Dit kan door beide automaten achteraan de batterij uit te zetten. Hiervoor dient u eerst het schroefje los te draaien om het klepje te kunnen openen.
- Zet de automaat gemarkeerd met PV of BATTERIJ in de elektriciteitskast af.
Zodra de werken in de straat uitgevoerd zijn, dient u het proces omgekeerd te herhalen om uw installatie terug aan te zetten.
Keuring
Na de plaatsing van de zonnepanelen, thuisbatterij en/of laadpaal vragen wij uw keuring aan bij onze partner ACEG.
ACEG neemt vervolgens contact met u op via mail of telefonisch om een definitieve keuringsdatum af te spreken. Controleer zeker uw ongewenste mail!
±2 werkdagen na keuring ontvangt u van ons via mail het keuringsverslag en andere documenten van uw installatie.
De AREI-keuring bestaat uit drie delen: een administratief luik, een visuele controle, en de nodige testen en metingen. Wat mag u verwachten?
- Administratief luik: De keurder kijkt het eendraadschema, het opstellingsschema en de technische kenmerken van de installatie na.
- Visuele controle: De keurder controleert onder andere de bescherming tegen overstroom en rechtstreekse aanraking, en de verbindingen naar de metalen draagstructuur van de panelen.
- Testen en metingen: De keurder controleert de isolatie- en spreidingsweerstand (aarding).
LET OP: Omdat de keurder verplicht is de aarding te meten, moet de onderbreker steeds makkelijk toegankelijk zijn. De aarding mag een weerstand hebben van maximaal 30 Ohm.
Het is de verantwoordelijkheid van de klant om er voor te zorgen dat de aarding in orde is. Is dit niet het geval, dan wordt uw installatie afgekeurd waardoor er extra kosten aangerekend moeten worden. Gelieve hier mee rekening te houden.
Indien de installatie niet conform werd verklaard, nemen wij contact op met u om de nodige aspecten in orde te brengen.
Is de aarding niet conform? Deze is een onderdeel van uw huisinstallatie en dient altijd in orde te zijn. U kunt er voor kiezen om dit zelf conform te laten maken of door Insaver. Moest u voor een andere partner kiezen, ontvangen we graag een bevestiging van zodra de aarding in orde is. Zo kunnen wij de herkeuring van uw installatie aanvragen.
LET OP: De herkeuring is in dit geval volledig op uw kosten.
Eventuele andere inbreuken zullen door onze techniekers in orde gebracht worden. U wordt zo spoedig mogelijk telefonisch gecontacteerd om een interventie in te plannen. Na een succesvolle interventie vragen we uw herkeuring aan.
Aanmelding bij netbeheerder
Binnen de 30 dagen na de AREI-keuring van uw installatie bent u verplicht deze aan te melden bij uw netbeheerder Fluvius.
Na een conforme keuring, ontvangt u van de dienst administratie via mail de nodige documenten om uw installatie aan te melden:
- Surf naar: https://mijn.fluvius.be/groenestroom/
- Registreer of log in
- Volg de verschillende stappen aan de hand van onze uitgebreide handleiding.
LET OP: In onze handleiding staan er voorbeeldcijfers ingevuld ter illustratie. Uw persoonlijke cijfers vindt u op de bijgeleverde documenten (keuringsverslag en ééndraadschema).
Om uw installatie aan te melden dient u zich te registreren / in te loggen bij Mijn Fluvius. U heeft hiervoor een ID-kaartlezer of de itsme® applicatie nodig. Hierdoor kunnen wij helaas de aanmelding niet voor u in orde brengen.
We helpen u graag verder met onze uitgebreide handleiding die u stap voor stap doorheen de aanmeldingsprocedure zal begeleiden.
Lukt het aanmelden helemaal niet? Maak dan een afspraak op een kantoor van Fluvius bij u in de buurt. Een medewerker zal u verder helpen.
Het plaatsen van een digitale meter is verplicht voor nieuwe PV-installaties indien u in aanmerking wil komen voor een premie.
De installatie van een digitale meter kan op 2 manieren:
- U wacht af tot Fluvius zelf contact opneemt voor het plaatsen van een digitale meter.
- U vraagt zelf een digitale meter aan. Dit kan via het nummer van Fluvius 078 35 35 34 of via het online formulier op hun website.
Beide opties zijn sinds begin 2023 gratis. We raden u dus ten zeerste aan om te kiezen voor optie 2 als u recht heeft op een premie.
Premies
Éénmalige premie vanaf 2021 voor PV-installaties in Vlaanderen
Deze premie is enkel van toepassing voor woningen die aangesloten zijn op het elektriciteitsnet vóór 2014. Nieuwbouwprojecten vallen hier dus niet onder.
In 2023 bedraagt de premie 150€/kilowattpiek voor de eerste 4 kWp en 75€/kilowattpiek tussen de 4 en 6 kWp, tot een maximum van 750 euro. De premie loopt eind 2024 af. Meer info over de voorwaarden vindt u hier terug.
De premie voor thuisbatterijen werd op 31 maart 2023 stopgezet. Installaties die vóór 31 maart gekeurd werden hebben nog recht op een premie. Deze kan aangevraagd worden binnen de 9 maanden na keuringsdatum. Meer info hierover vindt u hier terug.
U kunt uw premie voor de zonnepanelen aanvragen na aanmelding van uw PV-installatie.
Na uw aanmelding bij Fluvius ontvangt u een bevestigingsmail met een G-nummer, het identificatienummer van uw PV-installatie. Aan de hand van dit G-nummer kunt u de premie voor de zonnepanelen aanvragen.
- Log in op Mijn Fluvius
- Ga naar de rubriek Premies
- Start de aanvraag voor de premie
Heeft u geen e-mail ontvangen met een G-nummer? Dit nummer vindt u ook terug op uw Mijn Fluvius-account bij “Groene Stroom”.
LET OP: Het G-nummer zal pas werken nadat u een (tweede) e-mail kreeg van Fluvius dat uw aanmeldingsdossier verwerkt werd. Dit kan maanden duren vanwege de enorme achterstand bij Fluvius. Zolang u dus geen tweede bevestigingsmail kreeg en/of de status in uw Mijn Fluvius-account op “in verwerking” staat, kunt u het G-nummer nog niet gebruiken.
Bij vragen of problemen kunt u Fluvius rechtstreeks contacteren op het nummer 078 35 35 34.
Voor zowel de premie voor zonnepanelen als voor de thuisbatterij houdt men rekening met de keuringsdatum van uw installatie.
Zonnepanelen: Er is geen specifieke termijn waarbinnen u de premie moet aanvragen. Enkel de keuringsdatum is van belang voor het bepalen van het premiebedrag, toch raden we u aan om dit zo snel mogelijk te doen.
Thuisbatterij: U heeft 9 maanden de tijd na keuringsdatum om uw aanvraag in te dienen.
Ons RESCERT-nummer is 00866.
Facturatie
Bij Insaver vragen we geen voorschotfacturen. Na het plaatsen van uw installatie volgt er een totaalfactuur.
Het is mogelijk uw facturatie op te splitsen, deels op uw bedrijf en deels privé.
Indien u dit wenst gelieve bij de bestelling zowel uw bedrijfsnaam als uw BTW nummer al meteen correct door te geven.
Vanaf 1 april 2022 tot en met 31 december 2023 is het verlaagd tarief van 6% btw van toepassing voor de levering en installatie van zonnepanelen in woningen jonger dan 10 jaar. Ook nieuwbouwwoningen en woningen opgericht na afbraak komen nu dus in aanmerking.
Voor woningen ouder dan 10 jaar was het verlaagd tarief van 6% al van toepassing en blijft deze regeling ongewijzigd. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat het onroerend goed uiteindelijk uitsluitend of hoofdzakelijk wordt gebruikt als privéwoning.
LET OP: Voor de thuisbatterij blijft het tarief van 21% van toepassing op installaties in woningen jonger dan 10 jaar.
Onze dienst facturatie stuurt u de factuur via mail door binnen één week na installatie.
De betalingstermijn is 14 dagen na factuurdatum.
LET OP: De keuring en login van uw installatie volgen kort na de plaatsing. Dit kan enkele dagen duren en is geen geldige reden om de factuur niet te betalen.
Zodra de factuur niet betaald is kunnen we u ook niet de nodige documenten bezorgen voor de aanmelding van uw installatie / premieaanvraag.
Andere
- Een technische vraag of problemen met uw installatie? Stuur een mail naar technischedienst@insaver.be
- Een vraag over de keuring en/of aanmelding van uw installatie? Stuur een mail naar administratie@insaver.be
- Een vraag over uw factuur? Stuur een mail naar facturatie@insaver.be
- Algemene vragen of klachten? Neem contact met ons op via info@insaver.be
Onze medewerkers doen hun best om u zo snel mogelijk verder te helpen!
U hoeft de plaatsing van uw installatie niet te melden aan uw energieleverancier, de netbeheerder zal uw leverancier op de hoogte brengen.
We raden u wel aan om een terugleveringscontract af te sluiten. Zo ontvangt u een vergoeding voor de stroom die u opwekt maar niet meteen verbruikt en dus in het net injecteert. U kunt uw energieleverancier contacteren voor meer informatie over injectietarieven.
Afhankelijk van de ligging van uw woning en van uw dak, kunnen uw zonnepanelen met de tijd vuil worden. Om ze te laten kuisen raadpleegt u best een gespecialiseerde firma in uw buurt. Zelf bieden wij geen onderhoud aan.
Contact
Nog geen antwoord op uw vraag gevonden?
Neem dan gerust contact met ons op, onze medewerkers staan er klaar voor om u verder te helpen.
- Een technische vraag of problemen met uw installatie? Stuur een mail naar technischedienst@insaver.be
- Een vraag over de keuring en/of aanmelding van uw installatie? Stuur een mail naar administratie@insaver.be
- Een vraag over uw factuur? Stuur een mail naar facturatie@insaver.be
- Algemene vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op via info@insaver.be