Na je bestelling controleren we eerst alle administratieve details van je dossier. Zijn alle benodigde documenten en gegevens aanwezig? Je ontvangt een bevestigingsmail zodra deze fase is afgerond.
Hierna volgt een technische validatie. We controleren of er technische onduidelijkheden zijn, welke materialen nodig zijn en of er speciale aspecten zijn waarmee we rekening moeten houden. We bereiden alles voor en sturen je een mail zodra je project klaar is voor installatie.
Ten slotte zal onze planningsdienst contact met je opnemen om de installatie in te plannen. Je hoeft ons niet zelf te benaderen voor een installatiedatum; wij nemen initiatief zodra we klaar zijn om verder te gaan.
Voorzie op de dag van de installatie een parkeerruimte van ongeveer 15 meter voor onze bestelwagens. Dit kan betekenen dat je een parkeerverbod moet aanvragen bij je gemeente.
Als een hoogtewerker nodig is voor de installatie, kan deze tot twee dagen voor de geplande datum geleverd worden. Na de installatie kan de hoogtewerker nog twee dagen blijven staan, voordat deze weer wordt opgehaald.
Tijdens de installatie zijn we genoodzaakt je elektriciteit 1 tot 2 uur af te schakelen.
Zorg dat je je WiFi-wachtwoord bij de hand hebt op de dag van de installatie; onze technici hebben dit nodig.
Enkele dagen na installatie ontvang je van ons een mail met meer informatie hoe je de installatie online kan opvolgen.
Heb je een Huawei omvormer?
Je kunt je installatie volgen via het Fusionsolar platform. Dit kan op je laptop of door de app te downloaden op je smartphone.
Je login is meestal het e-mailadres dat bij ons bekend is.
Het wachtwoord ontvang je rechtstreeks via een mail van Fusionsolar.
Heb je een Solis omvormer?
Je kunt je installatie volgen op het Solis Cloud platform (https://www.soliscloud.com/#/homepage):
Je login is meestal het e-mailadres dat bij ons bekend is.
Het wachtwoord is meestal 123456.
Naast productie en verbruik kun je via Fusionsolar ook je besparing of opbrengst in euro’s opvolgen.
Hiervoor moet je eerst de elektriciteitsprijzen in je account instellen:
Log in via je computer of de app.
Selecteer “Installatie” en daarna “Installatiebeheer”.
Klik op het potloodje onder “Acties”.
Je komt op een nieuw scherm terecht, kies hier voor “Elektr. prijzen instellen”.
Hier kun je zowel een invoertarief als een inkoopprijs invullen. Gebruik voor het invoeren van tarieven een komma in plaats van een punt.
Bij “Invoertarief” vul je de prijs in voor de energie die je op het net injecteert.
Bij “Inkoopprijs” voer je de prijs in voor de energie die je van het net afneemt.
Deze prijzen variëren per leverancier en kun je terugvinden op je factuur. Om een injectietarief in te vullen, heb je een teruglevercontract nodig.
Vergeet niet na elke toevoeging of wijziging op “Toepassen” te klikken. Als je klaar bent met de wijzigingen, klik dan op “Opslaan”.
Raadpleeg onze handleiding voor Huawei omvormers
Na de plaatsing van je zonnepanelen, thuisbatterij en/of laadpaal vragen wij je keuring aan bij onze partner ACEG.
ACEG stuurt je daarna een mail met een datumvoorstel. Check zeker ook je ongewenste mail!
Ongeveer twee werkdagen na de keuring ontvang je van ons een mail met het keuringsverslag en andere documenten van je installatie.
De AREI-keuring bestaat uit drie delen: een administratief luik, een visuele controle en de nodige testen en metingen. Wat kun je verwachten?
Administratief luik: Nakijken van het eendraadschema, het opstellingsschema en de technische kenmerken van je installatie.
Visuele controle: Controle van de bescherming tegen overstroom en rechtstreekse aanraking, en de verbindingen naar de metalen draagstructuur van de panelen.
Testen en metingen: Uitvoeren van controles op de isolatie- en spreidingsweerstand (aarding).
Let op: De keurder moet verplicht de aarding meten, dus de onderbreker moet altijd makkelijk toegankelijk zijn. De aarding mag een weerstand hebben van maximaal 30 Ohm. Het is jouw verantwoordelijkheid als klant om ervoor te zorgen dat de aarding in orde is. Als dit niet het geval is, wordt je installatie afgekeurd en kunnen er extra kosten in rekening worden gebracht.
Als je installatie niet-conform werd verklaard, nemen we contact met je op om de nodige aanpassingen in orde te brengen.
Is de aarding niet conform? Deze maakt deel uit van je huisinstallatie en moet altijd in orde zijn. Je kunt ervoor kiezen dit zelf aan te passen of het door Insaver te laten doen. Als je voor een andere partner kiest, ontvangen we graag een bevestiging zodra de aarding in orde is, zodat wij de herkeuring van je installatie kunnen aanvragen. Let op: de kosten voor de herkeuring zijn in dit geval voor jouw rekening.
Eventuele andere inbreuken zullen door onze technici worden verholpen. We nemen zo snel mogelijk telefonisch contact met je op om een interventie in te plannen. Na een succesvolle interventie vragen we de herkeuring voor je aan.
De premie voor zonnepanelen werd op 31 december 2023 stopgezet. Er zijn momenteel geen premies beschikbaar voor zonnepanelen.
Als bedrijf of zelfstandige geniet je na de installatie van zonnepanelen wel van een interessant fiscaal voordeel: de investeringsaftrek. Hier kan je meer info terugvinden.
De premie voor thuisbatterijen werd op 31 maart 2023 stopgezet. Er zijn momenteel geen premies beschikbaar voor thuisbatterijen.
Koop je als particulier een laadpaal of wallbox voor privégebruik? Dan kom je in aanmerking voor een belastingvermindering.
Sinds 1 januari 2023 kan je per belastingplichtige max. € 1.750 per laadstation (unidirectioneel) of max. € 8.000 per laadstation (bidirectioneel) inbrengen in je belastingen. Sinds 1 januari 2024 krijg je 15% van dat bedrag terugbetaald. Je kan nog tot 31 augustus 2024 van dit voordeel genieten.
De aankoop van je laadpaal kun je aangeven in je belastingaangifte. Bij het aangifteformulier ontvang je de nodige instructies over waar je het bedrag precies moet invullen.
Nee, bij Insaver hoef je geen voorschot te betalen. Na de installatie ontvang je een totaalfactuur.
Ja, het is mogelijk om de facturatie op te splitsen tussen je bedrijf en privé. Gelieve hiervoor zowel je bedrijfsnaam als btw-nummer door te geven bij de bestelling.
Voor woningen jonger dan 10 jaar geldt een btw-tarief van 21%. Voor woningen ouder dan 10 jaar geldt een verlaagd btw-tarief van 6%, mits het onroerend goed uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt.
Nee, de netbeheerder zal je energieleverancier op de hoogte brengen van de installatie, dus je hoeft dit niet zelf te doen. We raden je echter wel aan om een terugleveringscontract af te sluiten. Zo ontvang je een vergoeding voor de stroom die je opwekt maar niet direct verbruikt en dus terug in het net injecteert. Contacteer je energieleverancier voor meer informatie over de injectietarieven.
Nee, de netbeheerder zal je energieleverancier op de hoogte brengen van de installatie, dus je hoeft dit niet zelf te doen. We raden je echter wel aan om een terugleveringscontract af te sluiten. Zo ontvang je een vergoeding voor de stroom die je opwekt maar niet direct verbruikt en dus terug in het net injecteert. Contacteer je energieleverancier voor meer informatie over de injectietarieven.
Afhankelijk van de ligging van je woning en de oriëntatie van je dak, kunnen je zonnepanelen na verloop van tijd vuil worden. Om ze te laten kuisen raadpleeg je best een gespecialiseerde firma in je buurt. Zelf bieden wij geen onderhoud aan.
Wanneer we ’s avonds thuiskomen en beginnen met koken, wassen en het opladen van de elektrische wagen, vragen we op korte tijd veel energie van het elektriciteitsnet en creëren we een zogenaamd piekverbruik. De maandelijkse hoogste piek zal mee de basis vormen voor jouw factuur van die maand.
Waar mogelijk zal FlexiO deze piek zo laag mogelijk proberen te houden door middel van slim laden of het gebruik van de batterij. In sommige gevallen kan het echter voordeliger zijn om de piek juist iets te verhogen, bijvoorbeeld door je elektrische wagen op te laden wanneer elektriciteit zeer goedkoop is.
Dit gebeurt volledig automatisch zonder dat jij er iets hoeft voor te doen en leidt tot een besparing op je energiefactuur. Belangrijk is wel dat FlexiO niet altijd kan garanderen dat de maandpiek minimaal blijft: als je bijvoorbeeld snel wil laden terwijl je kookt en wast, dan zal FlexiO weten dat dit niet realiseerbaar is zonder de maandpiek te verhogen en zijn strategie hierop aanpassen.
Wil je meer informatie over het capaciteitstarief? Lees dan dit artikel.
Wanneer je FlexiO gebruikt om je batterij aan te sturen en dit combineert met een dynamisch contract, dan zal het systeem jouw batterij inzetten in functie van de energieprijzen. Dit betekent dat je batterij mogelijk meer laadcycli per jaar doorloopt.
FlexiO gaat je batterij echter enkel (ont)laden wanneer dit voor jou ook een financieel voordeel oplevert. Het systeem focust niet zozeer op de levensduur van de batterij, maar op de financiële voordelen die het gebruik van de batterij oplevert ten opzichte van de kosten.
Deze kosten worden bepaald door de zogenaamde ‘degradatiekosten’ van de batterij te vergelijken met de financiële voordelen van de extra laadcycli. Als de voordelen groter zijn dan de kosten, gaat FlexiO de batterij inzetten. Zo niet, dan blijft de batterij ongebruikt om onnodige slijtage te voorkomen.
FlexiO gebruikt slimme algoritmes die rekening houden met je verbruikspatroon, de weersvoorspellingen en de elektriciteitsprijzen. Het systeem zal altijd de beste keuze maken op basis van de beschikbare data.
Het kan echter voorvallen dat de realiteit afwijkt van de voorspellingen. Daar staat tegenover dat FlexiO jou 100% gemoedsrust biedt. Zodra je profiel is ingesteld, wordt alles automatisch geregeld zonder dat jij je dagelijkse routines hoeft aan te passen of extra tijd moet investeren.
Bij een vast tarief betaal je voor de volledige termijn van je energiecontract (doorgaans één jaar) dezelfde prijs. Deze prijs biedt je zekerheid en hiervoor betaal je dan ook een hogere risicopremie.
Bij een variabel tarief werkt het anders: de prijs is niet bekend op het moment dat je het contract tekent, maar wordt maandelijks of per kwartaal vastgelegd. Hiervoor betaal je een middelmatige risicopremie.
Bij een dynamisch tarief wordt de prijs slechts één dag op voorhand vastgelegd en kan deze per uur verschillen. Deze tarieven hebben typisch een lagere risicopremie.
Hoewel het type energiecontract altijd een vrije keuze is, is een dynamisch tarief aangeraden om FlexiO maximaal te laten renderen. Het systeem zorgt er namelijk voor dat je stroom injecteert of opslaat op de meest voordelige momenten, wat leidt tot extra besparingen bovenop je initiële investering.
Met een vast of variabel tarief profiteer je ook van verschillen tussen dag- en nachttarieven, maar deze zijn vaak niet groot genoeg om je batterij aan het werk te zetten en te besparen op je energiefactuur.
Voor meer info over dynamische tarieven kan je hier terecht.
Wij bieden zelf geen energiecontract aan. Voor een dynamisch contract kan je echter altijd terecht bij Luminus, Bolt of andere energieleveranciers. Doe de V-test van VREG voor meer info over de verschillende mogelijkheden.
FlexiO geeft jou de keuze tussen vier verschillende laadmodi. Op elk moment kan je ervoor kiezen om onmiddellijk te laden via de “Urgent” modus.
Peak avoidance: Je auto wordt zo snel mogelijk geladen, zonder de huidige maandpiek aanzienlijk te verhogen.
Smart: Je auto wordt zo economisch mogelijk geladen. Bij goedkope energie wordt sneller geladen, en bij dure energie langzamer.
Eco: Je auto wordt enkel geladen als de kosten lager zijn dan de door jou ingestelde prijs. Er is geen garantie dat de auto geladen wordt.
Solar: Je auto wordt enkel geladen met overtollige zonne-energie die anders naar het net zou gaan. Er is geen garantie dat de auto geladen wordt.
Je kan de laadmodus aanpassen door op het EV-icoontje te klikken op het platform.
Onze slimme sturing software is compatibel met de volgende laadpalen:
Alfen: S-Line, Pro-Line
Blitz
Easee: Easee Lite, Easee Charge, Easee Home
Etrel: Inch Home, Inch Lite
Phoenix Contact
Veton
Staat jouw laadpaal er niet tussen? Deze lijst wordt regelmatig aangevuld!
Klik op het icoontje met de elektrische wagen om een nieuwe laadpaal toe te voegen in het platform. Heb je meer hulp nodig? Raadpleeg de gebruikershandleiding die je ontving na installatie of contacteer ons via het contactformulier.
Om FlexiO te gebruiken, heb je volgende zaken nodig:
Een slimme module die geïnstalleerd wordt door Insaver
Een stabiele internetconnectie
Een digitale meter
Een account op de My FlexiO App
Ja, je kunt nog steeds kiezen voor FlexiO. Als de uitlezing van je P1-poort gebeurt via een P1 HomeWizard, dan leest FlexiO de data van je digitale meter uit via deze koppeling.
Indien het om een ander type gaat, dan wordt een splitter geplaatst om zo jouw P1 poort uit te lezen.
Voor de installatie van FlexiO betaal je een eenmalige kost, aangevuld met een maandelijks abonnement van € 13 (incl. btw) om je thuisbatterij en/of laadpaal slim aan te sturen.
Het contract geldt voor een bepaalde duur van één jaar en wordt, behoudens tegenbericht, één maand op voorhand automatisch verlengd. Na deze initiële periode van één jaar, kan je het contract op elk moment stopzetten door Insaver te contacteren via [email protected]. De beëindiging zal ingaan in de maand die volgt op de maand waarin je ons hebt gecontacteerd. Vervolgens wordt je profiel uit het platform verwijderd en worden alle sturingsdiensten stopgezet.
Bekijk hier onze Privacyverklaring.
Producten
Over ons
Contact